iets met bijen?? - Reisverslag uit Châteauneuf-sur-Isère, Frankrijk van Henry en Annie Wenting - WaarBenJij.nu iets met bijen?? - Reisverslag uit Châteauneuf-sur-Isère, Frankrijk van Henry en Annie Wenting - WaarBenJij.nu

iets met bijen??

Blijf op de hoogte en volg Henry en Annie

05 Juli 2015 | Frankrijk, Châteauneuf-sur-Isère

Het is alweer even geleden dat we een bericht plaatsten. Vandaag een onderwerp over de natuur. Een van mijn doelen, toen we naar Frankrijk vertrokken, was het fotograferen van de bijeneter en de zeldzame bijenorchis. De zoektocht naar de bijenorchis bleek nog niet zo eenvoudig. Na enige navraag werd ik verwezen naar het plateau bij het kasteel van Crussol in de buurt van Valence. We hebben daar een flinke wandeling gemaakt en steeds naar het plantje gezocht. We waren bijna bij het einde van de wandeling en hadden de moed al nagenoeg opgegeven toen mijn oog plots op de bijenorchis viel. Dit zeldzame en prachtige plantje heb ik toen mooi op de foto kunnen vastleggen. In Nederland is de bijenorchis uit de natuur verdwenen.
Was de zoektocht naar de bijenorchis niet makkelijk dan is het vinden van de bijeneter nog moeilijker. We hebben in de omgeving veel gezocht toen we, eigenlijk relatief nog dichtbij de camping, de eerste waarneming van enkele bijeneters deden. De volgende dagen gezocht naar een plaats waar het mogelijk was om deze prachtige vogels te fotograferen. Ik heb toen met de verrekijker een plaats gevonden waar de bijeneters op stokken boven de afgrond gingen zitten. Vanaf deze plek heb ik de vogels schitterend kunnen bekijken en al hun gedrag mooi kunnen vastleggen. De stijle oeverwand in de rivier wordt door de vogels gebruikt om nesten te maken, ze graven gangen in de wand, soms wel een meter diep, en leggen daar hun eieren.
Op deze pagina vinden jullie mooie foto's van zowel de bijeneter als de bijenorchis.

• 05 Juli 2015 - 13:14

Frans Van Boxtel:

Henry..leuke serie er BIJ!
    Nu nog een plaatje van de Bijenkorf uit Haute Mierde en ,t is compleet.
    Het paartje vogels (beeld 2) en de close-up van de orchis springen eruit.
    Hans & ik, kijken uit naar jouw eerste Rode Wouwen! Laat maar komen die beelden.
    De Grijze mag ook!!

Tot in de pruimentijd!
    Wees gegroet

Fran(coi)s

• 05 Juli 2015 - 17:01

Christ En Tini:

Mooie foto's, echt de moeite waard!

• 05 Juli 2015 - 20:53

Jos Wenting:

Mooi verhaal die zoektocht naar bijeentel en bijenorchis.
    Werk ze.
    Maar geniet van die mooie natuur daar.
    Gr Jos en jola

• 06 Juli 2015 - 12:10

Ad En Jacqueline:

heel mooie foto`s goeie fotograaf

• 06 Juli 2015 - 15:15

Tante Leentje:

hoi hendrie en annie.
    wat een mooie foto'smaar hebben jullie daar nog tijd voor?
    met al hert werk dat je daar ongetwijfelt toch ook wel zal hebben .